VAN HARTE WELKOM

Op deze blog van al het laatste nieuws over mijn schilderijen
Wil je contact email: tdenobel@online.nl

EERDERE EXPOSITIES

    O.A.
  • 1998 Aanwinsten stadscollectie Gemeente museum Helmond
  • 1999 Het Oude Raadhuis te Beek en Donk
  • 2003 SBK Kunstuitleen Helmond
  • 2006 Open Atelier Route Helmond
  • 2008 Open Atelier Route Helmond
  • 2009 Helmond Salon
  • 2009 Helmondse Kopstukken
  • 2010 Open Atelier Route Helmond
  • 2011 Galerie 23 de Kegelbaan
  • "Het raadselachtige geluk"
    Gemeente museum Helmond
    Het oude Raadhuis Beek en Donk
    Open atelier dagen Helmond 2010
    Er wordt mij vaak  gevraagd ’’hoe kies je jouw thema’s?’’ Ik kies mijn thema’s  niet  maar ik kijk rond en vind ze zoals je een aparte steen vindt. Ze vinden mij. Het zijn beelden die verteld moeten worden. Verhalen over mensen en dat resulteert in mijn fascinatie mensen te schilderen. Mensen die vrijheid en ruimte willen. Mensen die evenwicht en geborgenheid zoeken. Mensen met hun angsten, hun pleziertjes, hun verleden en hun dromen. In de loop der jaren komen deze onderwerpen continu terug. Telkens iets anders maar wel steeds weer. Voor mij is het alsof ik met elk schilderij of tekening er verder over nadenk en er iets nieuws over laat zien.
    Ook de komende open atelier dagen hoop ik weer veel mensen te verwelkomen. Kortom, kom kijken! Er is weer veel nieuws te zien. Tot ziens Tineke de Nobel

    SBK Kunstuitleen Helmond presenteert
    gedurende de hele maand december 2003:
    Tineke de Nobel
    Het eeuwige raadsel van andermans hoofd.

    Al meer dan twintig jaar lang schildert en tekent Tineke de Nobel (Haarlem 1957) hoofden. Daarin verwerkt ze de mens met al zijn gevoelens en verlangens, doorgaans gebruikmakend van veel kleur. Behalve op doek, schildert ze ook op papier. Achteraf tekent ze daar nog met een rietpen in. De arbeidsintensiviteit van het doek en de relatieve vluchtigheid van het papier wisselen elkaar in haar atelier regelmatig af.
    In december exposeert SBK Helmond recent werk van deze beeldende kunstenares. En hoewel de thema’s daarin niet verschillen van haar vroegere werk, blijkt de uitstraling ervan een stuk speelser dan voorheen.

    Vrijheid, angst, geborgenheid en de ondoorgrondelijkheid van het andere individu, het zijn op het eerste gezicht bepaald geen toegankelijke onderwerpen. “Vroeger was mijn werk een stuk ‘zwaarder’. De laatste tijd ben ik veel speelser geworden. Dat heeft denk ik te maken met de manier waarop ik in het leven sta. Een al te sombere kijk op het leven is niet vruchtbaar.”
    Tineke de Nobel heeft altijd al hoofden afgebeeld. “Ik vind dat iets fascinerends. Gelaatsuitdrukkingen geven natuurlijk altijd wel een indicatie van wat er in iemand omgaat, maar je weet nooit helemaal precies wat zich in een hoofd afspeelt.”
    Ondanks de beladen thematiek omschrijft de Nobel haar werk toch als toegankelijk voor derden. Dat geldt bijvoorbeeld zeker voor het olieverfschilderij, waarop zij naast elkaar vier op elkaar gelijkende hoofden schilderde. “Ze horen onmiskenbaar bij elkaar en vormen samen een gezin.” Voor de Nobel symboliseren ze geborgenheid.

    Wanneer ze met haar olieverfschilderijen even niet verder kan - dat kan zijn op momenten dat ze denkt ‘dit wordt niks’ of bijvoorbeeld als ze er na een vakantie eerst weer even in moet komen - valt ze terug op het tekenen. Al brainstormend zet ze dan allerlei dingen op papier. De Nobel: “Het is een kwestie van jezelf openstellen. Vaak komen er ideeën of vormen uit, die ik ook in schilderijen gebruik, maar ook het omgekeerde is mogelijk.”

    Haar werk op papier is veel transparanter en dromeriger dan haar oliedoeken. Toch zijn haar recentere schilderijen een stuk minder zwaar dan vroeger. “Een schilderij is op zichzelf al heel erg indringend. Niet alleen vanwege het grotere formaat, maar ook omdat er geen glas voor zit en het dus veel directer is.”

    Tekst Caspar Wichers 2003

    Expositie Helmondse Kopstukken in de cacao fabriek 2009


    Het raadselachtige geluk. In 2003 schreef Caspar Wichers bovenstaande tekst voor mijn vorige expositie bij de SBK Helmond : ‘Het eeuwige raadsel van andermans hoofd’. Nu 7 jaar later en vele schilderijen verder blijkt hoe goed zijn visie was. Zijn tekst staat nog steeds als een huis en kan ook nu nog de expositie prima begeleiden. Natuurlijk zijn er ook nieuwe ontwikkelingen want met elk nieuw schilderij zet ik als het ware een stap verder en verken ik iets nieuws. Mijn olieverfschilderijen zijn nog lichter en speelser geworden. Ik schilder mensen met hun gezin of huisdier, muziekmakend, genietend van hun leven. Zomaar gelukkig in deze niet altijd vrolijk stemmende wereld. Vandaar de titel ‘het raadselachtige geluk’. Maar af en toe ontstaat er een serie waarin ik een wereld zonder mensen schilder. Op deze expositie hangt daar een voorbeeld van. Het is de bedoeling er in de toekomst een expositie aan te wijden.



    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten